GoPro i Bicycling

Utmaning

GoPro är världens ledande tillverkare av så kallade actionkameror, utformade för att filma aktiva händelser ur användarens perspektiv. Här finns en hel digital subkultur med människor som delar allt från sina senaste bergsbestigningar och skateboardtricks till bloopers och vardagsbekännelser. GoPro vill få fler cyklister att dokumentera och sprida sina upplevelser från ett sadelperspektiv.

Lösning

I dag kan vem som helst bli filmare eller fotograf med hjälp av sin telefon. För att utmana Bicyclings följare att ta steget från mobil till en riktig GoPro-kamera skapade vi en kampanj där de kunde dela sina filmer och bilder under hashtaggen #MyBicycling. Kampanjmotor var Bicyclings digitala och sociala kanaler i kombination med tidningen där en vinnare av en GoPro presenterades i varje nytt nummer under ett helt år.

Resultat

Genom att aktivera Bicyclings målgrupp istället för att välja en traditionell annonskampanj lyckades vi tillsammans med GoPro både skapa uppmärksamhet för företagets produkter och få fler att delta i fenomenet att dokumentera och sprida sin cykling. Det resulterade i hundratals tävlingsbidrag från Bicyclings följare – allt från mer eller mindre professionella fotografer till glada amatörer – som alla blev likna sugna på idén om att uppleva sin cykling tillsammans med en GoPro.