Aktivering av Asics

Utmaning

Asics och Runner’s World har ett långt samarbete bakom sig och varumärkets skor tillhör favoriterna bland våra följare. Frågan var om vi kunde hjälpa Asics att lyfta vårt samarbete till nästa nivå genom att komplettera den traditionella annonseringen med andra former av aktiveringar?

Lösning

Första steget blev att utifrån Asics marknadsplan och partnerskap med Stockholm Marathon skapa ett löparteam. Tillsammans med Runner’s Worlds coach antog de nya utmaningar mot sitt gemensamma mål på Stockholms Stadion. Runner’s World skapade ett upplägg med närvaro i print, digitala kanaler och sociala medier där vi följde det utvalda teamet för att inspirera målgruppen att följa Asics devis ”better your best”. Under år två utvecklades konceptet med ännu fler utmaningar och ökad närvaro i våra kanaler.

Resultat

Under de två våren fick vi totalt in över 4 000 ansökningar om att bli en av de fem deltagarna i respektive team, och gensvaret hos målgruppen var enormt. I en enkät visade det sig att över 90 procent ville att vi skulle fortsätta med projektet, lika stor andel hade en bättre eller oförändrad syn på Asics som varumärke och teammedlemmarnas bloggar gav hundratusentals sidvisningar.